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aconseguixen, rebaixar el cos de la imatge
fins a la seua essència, fins al mínim —però
imprescindible— i concisa evocació formal
d’ombra i llum. Aquells pintors macchiaioli
i Corot en van ser mestres, ens han donat
tantes vegades! la puresa, l’exactitud, la vivor
d’una plaça, d’un cel, d’un riu, d’un instant. Els
pintors analítics, d’una altra banda, saben a
vegades fer tot açò, però senten un neguit. Han
descobert que la pintura, que l’art és un artifici
i un joguet, i acaben desventrant el joguet per a
saber com funciona, i per a dir-nos després com
funciona eixe joguet que ens tenia embadalits.
Després, entre estos mateixos artistes, n’hi ha
que saben tornar a muntar el joguet i els que no
ho saben. Calo Carratalá té totes les condicions
per a emocionar-nos amb la capa de pintor
sintètic i essencial; ens convenç aleshores de la
seua innocència. Però no s’acontenta amb això
i desmunta, per a nosaltres, el joguet, i deixa
aleshores de ser innocent. I després, al final, és
un pintor que sap tornar a muntar-lo, un pintor
que sap rescatar la innocència salvífica del
pintor de veritat.
L’última col·lecció de pintures que he vist de
Calo Carratalá es titula Selves i està pintada
en tornar de Brasil i de les seues selves, amb
molts apunts i dibuixos. He vist, entre eixes
pintures, algunes de les més belles, àgils i
sintetitzades pintures que he tingut davant en
els últims temps. En alguns olis hi ha la varietat
dels verds de la vora dels rius i els reflexos
d’este que pinta, qui possiblement haurà vist
—ben vist, dic—, un bon quadre d’Ignacio
Pinazo. Hi ha canoes encantades que travessen
como tocadas —muy poco— por un pelo de tinta negra aérea y aguada. Recordé entonces las pinturas japonesas, pero
también al Goethe que, con sus amigos dibujantes y románticos, escaló el macizo de San Gotardo, en plena ebullición del
romanticismo más bravío, el Goethe, pues, del Sturm und Drang.
Pero Calo Carratalá no es —tampoco— un pintor romántico, como no había sido sino cum grano salis un pintor corotiano.
Los pintores sintéticos pretenden, y a veces consiguen, adelgazar lo corporal de la imagen hasta su esencia, hasta su mínima
—pero imprescindible— y escueta evocación formal de sombra y luz. Los manchistas aquellos y Corot fueron maestros en
esto, nos dieron ¡tantas veces! lo puro, lo justo, lo vivo de una plaza, de un cielo, de un río, de un instante. Los pintores ana-
líticos, por su lado, saben a veces hacer todo esto, pero sienten una comezón. Han descubierto que la pintura, que el arte es
un artificio y un juguete, y acaban desventrando el juguete para ver cómo funciona, y para decirnos luego cómo funciona ese
juguete que nos tenía embobados. Luego, entre estos mismos artistas, los hay que saben volver a montar el juguete y los
que no saben volver a montarlo. Calo Carratalá tiene todas las condiciones para emocionarnos so capa de pintor sintético y
esencial; nos convence entonces de su inocencia. Pero no se contenta con eso y desmonta, para nosotros, el juguete, y deja
entonces de ser inocente. Y luego, al final, es un pintor que sabe volver a montarlo, un pintor que sabe rescatar la inocencia
salvífica del pintor de verdad.
La última colección de pinturas que he visto de Calo Carratalá se titula Selvas y está pintada al volver de Brasil y sus selvas con
muchos apuntes y dibujos. He visto, entre esas pinturas, algunas de las más hermosas, ágiles y sintetizadas pinturas que he
tenido delante en los últimos tiempos. En algunos óleos hay la variedad de los verdes de la orilla y los reflejos del río que pinta
quien quizá haya visto —bien visto, digo— un buen cuadro de Ignacio Pinazo. Hay canoas encantadas que atraviesan silencio-
sas el agua por el centro de varios tondos, pintados a la vez con velocidad y con concisión. Esto sólo lo puede saber hacer un
pintor al que siempre preocupó descubrir cómo funciona la tramoya de una imagen y, tras de saberlo, lo ha sabido olvidar.
Calo Carratalá, después de muchos años, ya sabe cómo funciona la mecánica de un paisaje nevado, la de un desierto, la de
un mar encrespado o la de una jungla, todos estilizados y característicos como moldes de la retórica. Pero además hay aquí,
en esta última colección, unos dibujos preciosos, de siluetas negras de grandes árboles, al atardecer de la jungla, con el río
ya negro y el cielo blanco de luz agotada. Y hay riberas espesas de una vegetación opaca e impenetrable. Y huecos de luz
en la maraña de las lianas y las fragosas arboledas. El pintor sabe dar forma a todo esto que no es, en realidad, sino materia
confusa, y ese es su trabajo. Y el del concreto pintor Calo Carratalá siempre fue pintar al tiempo lo ideal y lo real, lo moro y lo
paisano que decía Puget. O sea, devolver los paisajes a su inocencia después de un largo viaje por el artificio, y hacernos ver
cualquier lugar, de nuevo, como si fuera un paraíso.
Madrid, 21 de mayo de 2008
silencioses l’aigua pel centre de diversos
tondos, pintats, al mateix temps, amb velocitat
i amb concisió. Allò només ho pot saber fer un
pintor a qui sempre ha preocupat descobrir com
funciona la tramoia d’una imatge i, després de
saber-ho, ho ha sabut oblidar.
Calo Carratalá, després de molts anys, ja sap
com funciona la mecànica d’un paisatge nevat,
la d’un desert, la d’una mar arrissada o la d’una
jungla, tots estilitzats i característics com a
motles de la retòrica. Però, a més, hi ha ací, en
esta última col·lecció, uns dibuixos preciosos,
de grans arbres de siluetes negres, a boqueta
nit de la jungla, amb el riu ja negre i el cel
blanc de llum esgotada. I hi ha riberes espesses
d’una vegetació opaca i impenetrable. I buits
de llum en l’embull de les lianes i les fragoses
arbredes. El pintor sap donar forma a tot això
que no és, en realitat, sinó matèria confusa,
i este és el seu treball. I concretament el del
pintor Calo Carratalá sempre ha sigut pintar
alhora idealització i realitat, el moro i el paisà,
que deia Puget. O siga, tornar els paisatges a
la seua innocència després d’un llarg viatge per
l’artifici, i fer-nos veure qualsevol lloc, de nou,
com si fóra un paradís.
Madrid, 21 de maig de 2008
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